fredag 1 juni 2012

Lata dagar på Österlen, del 5 Trevliga besöksmål!

Som så många andra ställen i vårt avlånga land finns även här på Kivik massor att se och göra.
Jag skall nu visa med bilder och ord vad vi hittade mer för mysiga, fina och trevliga besöksmål.
Vi börjar med maten....., mat måste vi ha och varför inte äta lite extra gott när man är på semester.....
-Eva på Torget är ett måste! ....fick vi höra från vår husfru på Kaptenshuset. Sagt och gjort..vi bokade bord!... och det ångrar vi INTE. Se bara här på min förrätt och min varmrätt.....
 Förrätt: Oxfilécarpaccio med ruccola och parmesanflingor...........Mums!
Varmrätt: Varmrökt lax med smörslungad nypotatis samt ruccolacreme....ännu mera Mums!
Drycken blev naturligt vis något som passade perfekt för just den rätten! =O)

Fika!  Det tycker vi mycket om!  Efter väl förrättat värv tyckte vi att vi var värda en fin fika hos Kiviks Musteri´s café.
 Tyvärr var inte Stinas Café öppet men vi fikade på själva musteriet och det gick så bra så.....


Nämnas bör att första kvällen åt vi faktiskt pizza på torgets pizzeria. Här fick vi betala rejäla pengar för vår pizza men jag säger bara en sak. Alla andra pizzerior kan slänga sig i väggen. Madre Mia, my God, Perkele anamma vilken underbar pizza. Värd varenda krona och aldrig mer kan jag köpa pizza och bli nöjd....., känns det som. Underskatta ALDRIG pizzerian på torget i Kivik! 

När vädret inte riktigt kan bestämma sig om det skall vara sol, regn, ösregn, stormvindar, nästan driv-is (tom. i skåne) ja...DÅ är det läge för att ta bilen en sväng till Simrishamn. Vi for iväg genom äppelodlingar, bokskogar och rapsfält där vägen slingrade sig ännu mer söderut....på vägen mötte vi just "regn i alla fyra hörnen" (vårt mätsätt för HUR mycket det regnar. 1 hörn= duggregn, du kan gå utan paraply, blir bara lite lockig i håret....gäller mig som är självlockig. 2 hörn = kan var bra att ha paraply men det funkar ändå, bilen torkar av rutan på intervallens lägsta, 3 hörn= nu är det läge för att ha ett tätt paraply eller en rejält tät regnjacka. Inte kul om du gjort dig fin i håret och glömt regnskydd hemma!. 4 hörn= här går du helst inte ur bilen, inte kul om du glömt takluckan öppen, heltätt seglarställ med sydväst är klädkod kanske gärna fiskarstövlar upp till ljumsken.....!) Lång parentes men... nu vet vi vårt mätsätt för regn! 
När vi anländer till Simirishamn tar vi först en tur till hamnen...
 Här är Baltikum nästa hållplats!

....och här visar sig solen men har regnet bytts ut mot isvindar....inte heller så kul när man som halvvägs norrlänning skall klä sig lite somrigt och fint, lämnat parkasen med varma huvan hemma, helkäckt skall gå med jeansen uppvikta till Conversen.....NOT!  Nu var det bara att vika ner byxbenen och dra upp dragkedjan till hakan och stoppa händerna i fickorna för att om möjligt komma undan de kalla vindarna....gick inte ens att stå mitt i kläderna för att hålla sig varm.....!  Illa! 
 Tur att det finns härliga caféer där man kan värma sig litegrann. Tyvärr ingen bild från detta fik..., då händerna tinade först strax innan vi skulle gå ut igen men. Mysigt var det mitt i Simirishamn!  Tursamt nog så parkerade vi inte alls långt från "Apotekarens Trädgård" dit vi gick INNAN caféet. Kanske förklaringen till att vi var så frusna! Men DÄR lyckades jag ändå ta några bilder....
Ni vet, Apotekarens Trädgård, han....Peter Englander på Trädgårdstoppen....

Hans Medelhavsträdgård som ligger inne bland husen i skyddad läge mitt i Simirishamn....jättefint...är det nog där om man kommer en månad senare eller om våren hade varit normalt varm. Nu hade allt precis startat och någon Medelhavskänsla fanns där inte.....men visst är det säkert fint på sommaren och naturligtvis är det ett inspirerande ställe att gå runt på om du har det intresset för din trädgård. 






Träffade inte trädgårdsmästaren själv så jag hade kunnat fråga honom om lite nordligare trädgårdar men.....so what, min trädgård är Oborstad och Kravlös och just nu blommar där fullt med maskrosor som skall få sig en tukt i morgon. Köpte iallafall med mig en pelargon och en lavendel hem! =O) 

Allt roligt har ett slut...., så också vår resa i Österlen men innan vi lämnade stället skulle vi i alla fall äta en riktigt smaskig räkmacka.....och det gjorde vi på Bures nere vid hamnen. Oooops, vilken tråkig länk jag satte in nu....borde nog tipsa dem om mitt sätt att fota. Såg inte direkt lockande ut på deras restaurangbild.....!  Nu är jag lite taskig, jag  vet men håll med mig....! Tur att folk har varit där och fått betydligt bättre intryck än vad deras hemsida ger......Ja, här kommer iallafall MINA bilder från stället och dessa är tagna med mobilen så bästa kvalité är det ju inte men nog vill jag mena att de är mer lockande än deras egen i allfall...... =O)




DET kallar jag räkor och DET kallar jag räkmacka....som en hel lunch!  Helt OK!  
 Tja, då var det bara, mätt och belåten, att börja färden norrut mot nordligare breddgrader. Lämna de gröna bokskogarna, lämna de blommande magnoliorna och de förädlade syrenerna och lämna de oändligt blommande äppelodlingarna.....Suck!  Meeeeeen, allt finns ju kvar så hit kommer vi igen! =O)
 Tack för idag!  
Nästa inlägg handlar om vad vi plötsligt hittade mitt på en åker någonstans på Närkeslätten. 

Inga kommentarer: