lördag 2 juni 2012

Lata dagar på Österlen, del 6 Hem kära hem

Så har vi då börjat vår långa resa mot Siljansbygden och Dalarna som ligger oss så varmt om hjärtat. 70 mil hem.....suck!  Det är nu jag önskar att jag hade ett jetplan som lätt passerar ljudvallen och snabbt tar oss hem. Hemfärder är bland det tråkigaste jag vet.....bara en transportsträcka, allt roligt, allt spännande ligger bakom och man bara längtar hem....eftersom man ändå skall dit! Som tur är så har vi planerat in en övernattning i Jönköping eftersom vi lämnar Kivik bakom oss vid tre tiden på eftermiddagen.....!  Skönt! 


Innan vi riktigt lämnar detta underbara ställe finns ETT till besöksmål som jag vill se.......!  Har du som jag läst "Sagan om Isfolket" känner du mycket väl till vad Brösarps backar stod för i den romanserien.....Häxor,trollkarlar, mystik och trolldom! 
Japp!  Nu skall jag se om jag kan känna igen mig från i påskas......! ;o)


I "Sagan om Isfolket"  i den tredje boken "Avgrunden" kan man läsa om häxan Sol, att  "Äntligen är hon fri, fri att söka efter häxorna vid Brösarps Backar. Fri att dyrka mörkrets makter och göra allt det som hon så länge drömt om." !!!


Jahapp, så skall vi då se och känna om vi känner nått i kroppen av dessa mörka makter och "hin håle" själv.!! 





Nope.....inget ont i dessa backar nu för tiden inte.....snarare liknar stället ett mycket trevligare Nangijala eller Körsbärsdalen där Skorpan möter Jonathan igen.....
 (bild lånad från nätet) 

 ...ingen Katla och ingen Tengil och Törnrosdalen känns mycket lååååååångt borta! 


 Nöjd och glad över att få se Brösarps backar igen....(var nämligen här för några år sedan, så en viss dragningskraft finns det nog i marken.....) åker vi vidare mot Jönköping och övernattning innan längsta delen tas mot Mashavet!
Fruktansvärt tråkig vägval gjorde vi i hopp om att finna fina små pittoreska stugor och gårdar.....vilket vi absolut inte såg....snarare tvärt om och sen bara skog, skog, skog....Träskskog! =O(......
Men plötsligt.....uppenbarar sig något.....som mannen faktiskt tänkt tipsa mig om men glömt!!!!, hur man nu kan göra det!  En INREDNINGSBUTIK mitt i ingenstans på Närkeslätten.............Que!  Bara ploppa upp så där!
Har ni vägarna förbi Askersund....åk då mot Motala så hittar ni strax på vänster sida av vägen en STOR röd lada som är lite speciellt vacker...., sådär så att man förstår att det är något SPÄNNANDE där inne.
Behövde inte ens säga att vi skulle stanna, han stannade frivilligt =O)....Jag har lärt honom vad som är spännande! =O).....
Stockshammar, säger det er något.....INTE mig heller då!  Men NU!  vet jag att Stockshammar är en superfin inredningsbutik i tre plan och när man går in genom entrédörren så åker hakan ner och ögonen upp......!








MYCKET vackert att se och köpa men denna gång höll jag hårt i plånboken då semesterkassan gått till annat roligt! 
Stockshammar, ett hett tips på den tråkiga vägen ner från Askersund mot Motala....! 
Japp, detta var allt från vår underbara lillsemester till Österlen....men som ni säkert sett så är det väl värt ett låååååångt besök både vår sommar och om "äppelhösten"! =O)
Nu.....
Hem Kära Hem!
Tjingeling! 

Inga kommentarer: