torsdag 11 oktober 2012

Höst i växthuset!


Hösten är som bekannt här sen en tid tillbaka. Underbara färger och fantastiska frostkreationer (vissa nätter iallafall) ger oss vyer som man bara blir överlycklig över att få uppleva. Solrosbilden, (som förresten en fågel planterat på helt oväntat ställe) här ovan är faktiskt tagen i mitten av september...., nu är den vissnad och fallen för att ge nytt liv förhoppningsvis nästa vår).

Plötsligt kommer hot om frostnätter och jag lyfter in ALLA pelargoner i växthuset för att de skall kunna leva fint ännu en stund.....
och med mörkret och kylan väx familjens lust att höstmysa i bersån så jag pimpar och fixar lite: Tänder en eld, tar fram det "pälstappande"  renskinnet, några gamla dunkuddar som jag kom över på en loppis i sommar, en värmande god kantarellsoppa och en familj....som inte fick vara med på bild denna gång!

Ja visst, visst har hötsen kommit när familjen på Målargården eldar och myser i bersån! 


Dags för mig att bädda in alla pelargoner i lillstugan så att jag har några kvar till nästa sommar...., känns lite trist då de nu plötsligt, sen de fått flytta in i växthuset, börjat blomma i massor.....MEN, även i växthuset kan det plötsligt bli för kallt nu i Oktober. Klipper av en bukett blommor till en vas på köksbordet och ställer  sedan in dem i lillstugan tills nästa vår!

Oj, va tomt det blev i växthuset!

In med färg, massor av färg, höstens färg......, går en sväng i trädgården men där finns bara dessa vackra blommor som jag gärna låter stå kvar en stund till.



 Blir till att gå till skogen och samla lite material. Tar en promenad med Elsa (vår fyrfota irländska prinsessa) och hittar en massa fint att pynta med....
.....och så här blidde det!





Jahapp, då kan vi mysa här inne ett tag till då! Härligt! Nästa omgörning blir till den 25 november......... =O)

Vad blir det då? Följ med här på bloggen så får du se......., kanske vet du, kanske anar du men häng mé!

Tjingeling!

1 kommentar:

Unknown sa...

Oj va fint växthus ni har byggt.Jag gillar kransen i taket oxså. Kommer fortsätta att titta in hos dig =)
Mvhhttp://graddhyllanisodradalarna.blogg.se/