torsdag 4 oktober 2012

Växthuset på Målargården, del 8

Hej alla goa glada läsare!
Ja, inte är ni bortskämda med inlägg här på Målargårdsbloggen nu för tiden inte.....!  Nej, jag vet men så blir det i mitt liv nu!
Massor av saker har hänt under sommaren och mycket kommer ni att få information om i detta och  kommande inlägg.....!

Ja, som ni alla vet så har arbetet med växthuset pågått under våren (läs här) och  hela sommaren men ändå , pga vissa orsaker, har vi inte blivit klara helt och hållet. För alla er som inte sett sommarens bilder kommer här en liten resumé.....

När vi lämnade följetongen så hade vi spikat på väggen mot norr och jag stod och målade den....sen kom några andra inlägg och där såg ni att vi hade studentbal mitt i allt byggande....och.....sen var det ju dags för student.....
Våran goa lilla "plutt" som nu växt upp till en go, lång och ståtlig ung man som "plötsligt" tar studenten och skall ut i yrkeslivet.
Naturligtvis fick vi lov att pynta projektarbetet/examensarbetet lite extra på hans studentdag....så att alla gästerna kunde se vad han gjort sitt sista år på byggprogrammet!
 Jahapp, färdig festat och tillbaka i arbetsbyxorna.....nu var det äntligen dags för glasrutor, annars blir det inget växthus!!!! 
Hade sån tur att vi kom över riktiga växthusglas på en auktion förra sommaren och 60-80 st av dessa putsade jag nogrannt  så jag fick bort all tidigare smuts, mossa och alger..., ganska trött på fönsterputsning efter detta! Förresten så har vi glas till salu....ifall någon av er därute är på G att bygga ett eget växthus. Mejla bara på adressen du hittar här på höger sida i bloggen.
Jag putsade och maken spikade i dem......., 
men SEN....firade vi att det var klart. Whiiiiiii!  Nu ville jag flytta in....men nej, vi hade ju inget golv och vi klev ju inte IN i växthuset, vi klev NER i växthuset....!!!
Samtidigt som vi skulle lägga isolering i golvet och sedan grusa ovanpå detta så gjorde vi även dränering på utsidan runt om ....(fick ju erfara av denna otroligt vackra sommar (skrev hon lite sarkastisk) att dränering verkligen behövdes för att vi inte skulle ha ett badhus istället för ett växthus).



Äntligen kunde jag njuta av första frukosten i växthuset ....i mitt nya porslin som jag sparat och gnetat i flera år för att köpa....mmmmmm, gott var det verkligen! =O)



2 kommentarer:

Annika sa...

vilket snyggt växthus det har blivit..:))) o härligt att få sitta där o njuta av frukost o fint porslin..... hoppas du hunnit njuta rejält av det.... behövs ju tak o väggar i detta usla sommarväder som varit i år... Kram Annika

Sarah James Larsson sa...

Roligt att du har hunnit knappra på tangenterna igen!
Jag förstår att du blev mäktigt trött på allt putsande - men himla fint blev det.
Kram, Sarah