måndag 20 oktober 2008

Bagardag...eller Bakardag!

Hej alla Rymdrosor där ute!

Idag blir det inget snack om inredning, bygge eller piffande och puffande. Denna måndag har för min del innehållit en hel del mjöl. Jag har nämligen som rubriken säger varit bagare hela dagen och bakat tunnbröd med min mor i byns bagarstuga.
Tänkte därför att alla ni som inte vet hur vi bakar vårat tunnbröd här i bygden skall få en lektion i hur man gör......så kan ni baka själva sen.

Det enda du behöver är kalla kokta potatisar som är mosade i gammaldags köttkvarn, handvevad....!!! och sen nerklämda i en bunke som står kallt över natten, rågsikt, kornmjöl, en vedeldad bakugn och ett himla bra humör!!.


Här kommer då en bildkavalkad med små informationstexter till.....sen, som sagt, är det bara att börja baka.
Först börjar vi med att hämta in 6-7 nävar kalla malda potatisar och blandar med en "näve" rågsikt i assistenten (för att det skall gå lite snabbare att få ihop). Sen tar vi över degen till stora baktråget och blandar till "lagom" fasthet med kornmjöl.
Därefter tar vi en bit deg (475 gr passar för vår ugn) och knådar ihop till ett "ämne"....fin topp skall det vara (har jag fått lärt av min mor).


Sen börjar vi forma "lillkakan" och detta sker i första skedet enbart med händer, viktigt här är att klämma till kanterna för att "storkakan" inte skall spricka. Ett ordentligt förarbete ger bra resultat i slutet......är vad jag har blivit inlärd med sedan barnsben (allrahelst gällande tunnbrödsbageri).!

Nästa moment är att få "lillkakan" till att bli mellankakan....... och nu tar vi tag i kaveln och börjar kavla i speciella mönster.....frammåt, bakåt, frammåt, bakåt, höger, vänster, höger, vänster. Ni ser det sitter i ryggmärgen. Men rund och fin blir den och det är också viktigt för resultatet.



Så......om jag har gjort riktigt bra ifrån mig så lämnar jag över till proffset som tar hand om "storkakan" och nu snackar vi storlek om ca 75 cm i diameter (färdig storlek) och den skall kavlas tills den blir lövtunn.


Vill faktiskt skryta med att jag har lärt mig göra kakan ända till färdigt resultat men än så länge känns det skönt att få lämna över slutet till min mor som är "ruskigt" duktig och betydligt snabbare än jag på slutmomentet.

Så, när vi nu har denna lövtunna kaka färdig för ugnen så skall "f...nskapet" upp på gräddstaven och skjuss - in i ugnen. (Varför kallar jag den som ovan......kanske för att jag missslyckats i detta läge några gånger...men skam den som ger sig.) Proffset fixar!
In i den vedeldade bakugnen och tro nu inte att det bara är att rulla av kakan och sen är allt frid och fröjd......neeeeeeeej, ty den har en himla förmåga att vika sig eller "tjorva" till sig inne i ugnen och då är det bra att veta HUR du skall behandla den för att det skall bli en fin kaka av den ändå tillslut. Har lite kvar att lära där! Proffset fixar!
Sen, beroende på hur varm ugnen är, så efter några minuter är den klar att tas ut och sopas av, klippas i bitar och fyllas med underbart gott pålägg. Kanske smör, sallad, skinka och ost eller helt enkelt bara lite smör.


Och tänk, va många människor det är som har kommit på detta precis till jul varje år....bilden tagen från vår julmarknad för något år sedan. Kul tycker vi!

Tjingeling!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh det är så skoj att baka i bagarstuga! Vi brukar göra det två ggr per år tillsammans med svärmor :D

Kamomilla sa...

Detta var verkligen skoj att få ta del av!! tack för detta intressanta inlägg!

Designe sa...

Åh va trevligt! Det är ju såå gott med tunnbröd! Vi har faktiskt en bakugn i vår källare men vi har inte lärt oss baka tunnbröd så vi brukar göra pizza där i stället och det blir kanongott!
Ha det gott och njut av tunnbrödet! :) Kram

Mitt Egnahem sa...

AVUNDSJUK!!! Vilken lycka att få lära sig ett sådant hantverk! Sedan generationer tillbaka. Hoppas du kan lära det vidare... Så härligt att ni är sådana "traditionsbärare" i Dalarna. MVH Värmländska Mitt Egnahem

Gårdsromantik sa...

Mums så gott.

Sonen brukar baka 2 ggr per år med skolan - smakar underbart.

Kram Maud

Floras Kulle sa...

Men vad kul att få se bilderna från baket!
Hm, i början lät´ hä´ ju som ett recept på Pitepalt... Potatis!? Tänka sig.
Jag ägde faktiskt en bagarstuga en gång, den stod på en gammal tomt som jag fick ärva. Stugan hade rasat, men bakugnen stod där som den alltid gjort! Har också ärvt ett jättestort "bakofjöl" som man säger i Norrland, en bakspade med en enorm diameter (ca 1 meter). Och även mormorsmors gamla "randiga" kavel. Vad roligt att se hur de används (har aldrig testat!)
Läste ett reportage från Skansen, om tunnbrödsbak. Där förklarade de, att utan randkaveln blir degen "först Gotland, sedan Öland och se´n får man slänga alltihop"... Usch vad det verkar svårt! Och vad härligt att traditionerna bevaras.
KRAM:
Annette

Bergagårdens Lina sa...

Grattis grattis!!
Du vann i min lilla tävling! :)
Maila mig din adress på
lina@bergagardens.se så skickar jag vinsten på posten!

alidas sommaräng sa...

Har aldrig bakat "Tuta" som vi säger men skulle vilja lära mig det .Vi bakar Ärtbulla och Missubulla här i byn. Men tunnbröd är ju sååå gott. Ha det gott Kramr Laila