måndag 3 november 2008

Taklagsfest......

.....nja, men väl litet firande över ett del mål!

Några fler lediga dagar än vanligt har vi nu haft. Hääääääääärligt har det varit!

Fredag morgon vaknar vi till snöfall och rejält med vind som inte direkt inbjuder till den utomhusakivitet som vi hade planerat så därför bestämde vi om...Vi tar en tur in till Mora, går och fikar, tittar i affärer och bara tar det lugnt en förmiddag......jo,jo. Det gjorde vi också men när vi sitter på fiket och pratar, vad pratar vi om.....jo, när vi kommer hem så börjar vi med slipning, sen nytt spackel och medan det torkar kan vi måla där.........!!!!! Vadå slappna av från bygget!


Nå ja, vi fick ju se nått annat än spackel och penslar på förmiddagen iallafall och lite shopping blev det också men sen bar det av hemmåt och "hopp i " målarkläderna .

Eftermiddagen tillbringades i det mer och mer färdiga vardagsrummet. Vi spacklade och målade de sista strykningarna i taket och när mörkret kom så var det dags för mig och dottern att åka till kyrkogården för att tända ljus.

Tyvärr gick det nu inte eftersom vinden hade bestämt sig för att våra ljus skulle inte tändas denna kväll, så vi njöt en stund av de marshaller som lyckats hålla sig lysande och åkte sen hem utan förättat ärende.

När vi väl rullar in mot huset så möts vi av tända lyktor i trädgården och massor av ljus i vardagsrummet, skyddsplasten undanröjd alla penslar borta, damsugat och torkat. Soffan tillpuffad, ett litet bord framställt med fyra glas och en kandelaber samt underbart härlig lugn musik i cd-spelaren......- Nu skall vi fira att taket är klart, sa mannen =). Mmmmmmm, va gott det var!

Där blev familjen sittande en lång stund och bara njöt av att "nästan" ha ett färdigt vardagsrum. Bara att få sitta och njuta i alla ljusens sken i vår soffa var supermysigt.

Nästa dag kom verkligheten i fatt och det var bara att jobba vidare med resten......tro nu inte att det var färigmålat bara för att taket var klart. Nej, nej och åter nej.

Om man, som vi, inte har haft ett vardagsrum på 10 år så kanske ni förstår att de möbler som vi sist hade inte är så roliga att ställa in i det nya rummet.

Vad gör vi på Målargården då? Jo vi målar (vilken nyhet!) och vi snickrar (inte jag - mannen!) och vi fixar med loppisfynd som vi samlat på oss under åren. Bl. a detta bord som jag började med i söndags......

Skulle bara skrapa av det som var löst........

Det blev så småningom hela skivan......! Och resultatet det får ni se när rummet är piffat och puffat..........=)


Nu till ett litet tips!


I torsdags så drog jag och dottern iväg med mormor och farmor (mor och svärmor till mig) till Falun på en shopping dag. Mitt mål med resan var att får åka till Bagarstugan vid Falu Gruva och fika en sista gång innan de stänger i december.


Nu var det ju inte såhär tomt när vi kom i torsdags, det var knappt att vi fick plats. Bilderna ovan tog jag i våras.Himmel och pankaka va mycket gott de har, svårt att välja blev det verkligen. Mitt första tips till er alla är att åka och fika här innan de stänger i december.


Tips 2 är att gå in på Bagarstugan blogg och läsa alla härliga recept som läggs ut där av ägarinnan till Caféet. Superduper goda kakor och bullar kan jag garantera.


Jättesynd att hon skall sluta med sitt café tycker jag.

En liten bild till innan jag stupar i säng för välbehövlig sömn till en ny arbetsvecka.

Har naturligtvis haft åtmindstone en kaffepaus idag och då KUNDE jag inte hålla mig längre, vi har ju faktiskt passerat Allhelgona och då tycker jag att man kan få tjuvlyssna litegrann i alla fall...... Jag var ju hemma själv och bara jag hörde..........


Tjingeling!

5 kommentarer:

Annika sa...

Härligt att fira lite så där i mitten av renoveringen... alla framsteg ska ju premieras...... bordet var jättefint..... kommer ihåg nåt liknande hos en släkting..... blankt ljust trä..... blir lite avis på ditt...:) visst ska jag blogga vidare o strunta i kommentarer för en bättre idebank än bloggen finns inte..... ja här går spetorna varma vill jag lova.... muddar är ett perfekt jobb när man jobbar natten... lätt att lägga ifrån sig o så.... o vid teven blir det ju också en del.... det finns ju en del inredningsprogram o deckare man inte vill missa....:) Ha det så gôtt i veckan... Kram Annika

Karin Krut sa...

*flämt* VA! har du tjuvstartat lilla pluppisen Peter i cdspelaren!? Näähääru nu måste jag leta fram den också, den är borta varje år jag tror att det är Lasse som gömmer den för att se om jag möjligtvis har glömt honom det här året då ;)

Det låter jättehärligt med vardagsrummet och jag förstår dilemmat med möblerna :) Inte visste jag att mannen var så romantiskt lagd men vilken härlig överraskning med firandet och alla ljusen :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Kamomilla sa...

Vad mysigt! Och bordet är jätteint!

Tänk ändå, advent närmar sig med stormsteg.

Designe sa...

Det ser ut att bli fint i alla fall och va mysigt att fira därinne med tända ljus och gott att dricka!:)
Bordet ser fint ut oxå!
Bagarstugan verkar så mysig och så mycket gott fikabröd! Synd att jag har så långt dit och synd att de ska stänga oxå!
Lycka till med det fortsatta arbetet med vardagsrummet! Kram :)

Bergagårdens Lina sa...

Kul att det kom fram :)

Det är klart att man måste börja tjyvlyssna lite (och tjyvpynta lite) snart smäller det bara till och så är det jul och det gäller ju att få ut det mesta möjliga av julstämningen i god tid!

Ska faktiskt gå på Peter Jöbacks julkonsert i början på dec. Det blir nog en riktigt julstämningshöjare!