onsdag 15 april 2009

Trädgårdslängtan......

Vet inte hur många ni var som hade kameran med men innan jag landade så tog jag en bild av "den blå kullen" som jag och många med mig åkte till i torsdags. Hoppas ni känner igen er!
(fast sen satte sig katten på kameran så den gick sönder och jag hade turen att hitta samma bild på nätet så jag lånade den!!!)

Klonad.....tur att man kan vara det på påsk. Hade även turen att kunna få lite påskskidåkning också, som vi utövade i "nästan" 1 meter snö (iallafall på vissa ställen när vi anlände, när vi åkte hem var det betydligt mindre). Här var vi........

Sett från vår stuga ner mot mor och fars krypin som är orginalhuset där vi alla samsades tills förra året då vi, jag och min bror med familjer fick ett eget "krypin" med fyra barn och två hundar. Naturligtvis gick det inte sova över i lillstugan tidigare eftersom det är en liten " Hedvig-barack".... ni vet, hon med Ugglan Helge på taket. ( ett av mina favoritprogram som liten). Då blev det många vändor mellan hemmet och snön!

Här är en som blev superduper glad när hon fick följa ut på skoterleden och springa....även om hon hade Frank på släp..... som då fick en lättsam skidtur den dagen........nästa dag var Cissi´s lina inte lika spänd. Hi, hi!!!!.....jag förstår det!Halva njutningen med att vara uppe i vårt snöparadis är ju att få laga och äta maten ute. Denna dagen blev det wokade grönsaker med marinerad fläskfile i strimlor samt rostat vitlöksbröd. Mmmmmmmmmmmm såååååå gott det var!Japp, det var den snövintern det. Nu är det bara skum kvar där uppe och det fodras ganska många minusgrader för att kunna åka på snön........men blir det ett riktigt högtryck med 7-9 minus så då drar vi igen.....om man är ledig den dagen då såklart!!

Här hemma fanns inte mycket av den vita varan kvar så det var bara att ta tag i städning och förberedande trädgårdsjobb. Ni vet "det som göms i snö.......". Usch va stökigt det blir under en vinter.

Vi tog i alla fall tag i ett jobb som borde gjorts något år tidigare men som inte blivit av. Vi gallrade ur syrenhäcken som växt sig både hög och yvig, så pass yvig att den nu i vinter brutits av när sonen gjort snöhögen större och större..... hur som helst så blev den jättefin efter några timmar!

Ja, jag vet att man helst borde såga ner den för att nya skott skall komma underifrån men si där går gränsen......

Nu kan vi till och med klippa med "åkgräsklipparen" ända intill. Finemang!

Med på bilderna ser ni vår sons nyaste "pärla" som han fått av sin fars morbror. En Volvo Amazon -68, fiiiiiiin årgång!. OK, visst är det några år tills han får köra med den men det är också lite "fix" på den så han har att göra ändå!

Skall vi ha en äppellund om några år så lär vi börja ta hand om de två träd vi har....... Har nu läst diverse olika tidningar och internetsidor om "äppelträdsklippning" för att uppdatera mig på hur man gör, så nu var det dags att klippa till! Är det nu någon därute i detta avlånga land som läser min blogg och "kan" det här med klippning av fruktträd får ni gärna kommentera om jag gjort rätt eller helt galet!!! (om det går att se på bilderna förståss).

Grenarna som åkte av fick följa med in i en vas med vatten för att förhoppningsvis slå ut och sprida lite vårkänslor och glädje inomhus.

Vet ni vad jag längtar efter mer.........

Trilla inte av stolen nu, jag vet att jag inte gör inlägg så tätt......men

Om du kikar in imorgon får du reda på vad jag längtar efter mer, för redan då kommer nästa inlägg.


Tjingeling!

7 kommentarer:

Maria Berg sa...

Det jag kan se på bilden är att du klippt rätt men om du klippt så att skotten skjuter utåt kan jag inte se.

Det är jag den där påskkärringen i blå minimala kläder...
Kul att du vill vara med att tävla om mitt halsband.
I vanliga fall skriver jag på http://alltkangronska.blogspot.com/

Snö - jag är glad att våren är här!
Men så är jag född i Skåne också.

alidas sommaräng sa...

Visst är det härligt att det börjar bli vår.Längtar också ut i trädgården.
Ser ut som du klippt rätt, men säger som föregående talare om du klippt så skotten skjuter utåt går inte att se. Ha det gott Kramar Laila

Kamomilla sa...

Oj oj såna härliga upplevelser du delar med dig av!! Ni är riktiga frilusftsmänniskor ni!

Och bilen är fin, årgången den bästa av de bästa!!! :D

Designe sa...

Åh va härligt ni ser ut att ha haft det i påsk! Här har det tinat som 17 oxå och när det väl har börjat så får det gärna försvinna på en gång! Man borde kanske börja springa nu när man inte kan åka skidor längre..men det är inte lika kul..
Ha det gott! Kram :)

VIKTORIA sa...

Hej, ser ut som att ni har haft en skön påsk. Härligt! Blev full i skratt när du skrev om Helge. Jag var också förtjust i programet, men livrädd för Helge. Må så gott, Viktoria

Huset vid ån sa...

Vilka härliga bilder från ett vintrigt landskap...Mums! Vad gott det lät med Wokade grönsaker o biff....älskar det....kan bara tänka mig hur gott det måste ha smakat ute i friska luften!!Må så gott! Therese

Helena sa...

Åh vilken mysig blogg du har =)

Va roligt att du vill vara med och tävla om den söta skålen från GreenGate hos mig!!!! Håller tummarna åt dig jag också =)

Ha en fin dag! Kram H