onsdag 23 februari 2011

Brödbak!

Är så urbota fruktansvärt trött på allt bröd som finns att köpa i affärerna så from. att jag blev arbetslös vid nyår så har jag faktiskt inte köpt bröd en enda gång!
Är jag hemma på dagarna så må jag väl för "pip" kunna baka familjens bröd istället för att köpa det!

Oj, vilken kraftfull början på inlägget.....men så är det faktiskt. Tänkte att jag skulle försöka bli lite mer ekonomisk och även lite husligare med att baka lite mera bröd här hemma. Såååååååå mycket godare och såååååååå mycket nyttigare. Har ett favoritbröd som är en Dinkellimpa med fikon och valnötter och den är verkligen suuuuuuupergod!
Recept för Dinkel och Valnötslimpa!

25 g jäst
3,5 dl ljummet vatten
0,5 tk salt
1 tsk honung
2 msk olivolja
8,25 dl siktat dinkelmjöl
2,5 dl grovt hackade valnötter
5-6 grovt delade fikon (torkade)
....har jag en fil hemma så häller jag i lite sånt också, ca 1 dl.
Degen blir ganska så lös när jag stjälper upp den i en smord och bröad brödfrom på ca 1,5l. Låt jäsa i 75 min och grädda sen brödet på nedersta falsen i 25 min. Stjälp upp det ur formen och grädda ytterligare 5 min innan det får svalna på galler under duk.

Fick receptet av Tarja med bloggen Villa Born, som förutom bröd även har ett otroligt vackert hem som är ganska så nyinflyttat. Kika in där och hämta lite inspiration om du gillar New England Stilen.

Här kommer ett annat brödrecept som har hängt med mig i hela livet......, det är vad vi kallar "Tjockbullar"
....endera gör du två större runda bullar som gräddas i 175 grader i 20 min eller så gör du, som jag gjort, lite mindre bullar och gräddar dessa i 200 grader i ca 10-12 min (beroende på ugn).

Jätteenkelt recept och bara att röra ihop till lagom konsistens.

Tjockbullar!
1 l mjöl eller vatten, 37 grader
2 pkt jäst
2 dl sirap
2 ägg
Rågsikt och vetemjöl, fri blandning till lagom konsistens på degen. Alltså känsla!

Sen har jag för första gången, faktiskt! Provat på surdegsbakning.
Jag har gjort en rågsurdeg efter recept i tidningen Pralin för någon vecka sedan. Hej hopp, det var inte bara det!Första försöket misslyckades då jag hade locket lite på glänt och surdegen möglade.....=O(,
andra försöket gick super och nu har jag tom. lyckats få till mina första surdegsbröd. OK, litegrann "back to basic" i både godhet och konsistens men helt ok. Tror faktiskt att jag skall läsa lite mer på Pain de Martin för att lära lite mer om denna ädla konst att baka ett vackert och välsmakande surdegsbröd....eller kanske kolla på bokrean om någon bra brödbok om Surdeg!
Kanske finns bland er därute någon som har jättebra tips om detta. Allt är välkommet för jättekul var det och prova fler gånger, det ska jag!

Nej, nu väntar soffkuddarna på att sys, sakta men säkert börjar soffan bli som ny! Bilder kommer sen!

Tjingeling!

4 kommentarer:

Designe sa...

Vilka fina bröd du gjort och säkert jättegoda! Visst blir man less på köpebröd! Härligt med nya soffkuddar! :) Kram

Annika sa...

Mums va smarriga bröd du bakar.... här blev det tekakor med havregryn i i går... mumsiga dom.... ska ta o testa dina tjockbullar.... ser ut att va ett bröd för mig det.... o soffbilder väntar ja på...:) Kram Annika

Bergagårdens Lina sa...

Åh det ser jättegott ut!

Kamomilla sa...

härliga bröd! Sen min man började baka har vi inte haft köpebröd hemma överhuvudtaget. Ekonomiskt, gott och rent från alla tillsatser! :)