onsdag 19 februari 2014

Rosor är allround!

Igår hyllade jag vårblomman framför alla andra TULPANEN, idag vill jag slå ett slag för ROSOR i alla dess former. 
Jag är lika omåttligt förtjust i rosor!  
Fyller min trädgård med dem allt eftersom åren går, byter ut när någon inte klarat vintern, hittar nya som fullkomligt slår mig i backen med sin skönhet och hoppas att just den skall gå hemma hos mig om jag pysslar lite extra med den.....

MEN, höst vinter och vår, då är det snittrosor som kommer hem ganska ofta. Jag unnar mig gärna en fredagsbukett likväl som vissa unnar sig en fredagsfika, en fredagsvinare eller fredagsmys.....(hm, klart att jag gärna tar både en fika och en "flarra" vin till helgen) men en fredagsbukett rosor är sååååå enkel lyx och relativt billig om man handlar den på matvaruaffären. 

Nu senast blev det rosor i rosa/vitt eftersom jag skulle använda dem till ett bakverk som mannen skulle ha med sig till fredagsfikat före helgen!Det var ju Alla Hjärtans dag och vi hade ju förlovningsdag så jag gjorde en romantisk kaka med.....rosor på! 
 En "Rosecake"! 
Tvätta, tvätta, tvätta med ljummet vatten sen torka torka torka för att sen kunna lägga blommorna på kakan som dekoration. Den blev populär! =O) Kul! 

Naturligtvis blev det några över och de hamnar ju såklart någonstans i huset....

 ....och när de blommat över eller börjar "nicka" så hamnar de på tork och sen får de pryda hemmet ytterligare tills jag tröttnat helt......, här nedan bredvid min Sjungande Ängel som jag gjorde på en kurs för många år sedan då vi skulle skapa fritt av en diskborste... =O)
Ha nu en härlig Onsdag...eller om du vill "Lill Lördag"! 
Tjingeling! 


Inga kommentarer: